I Hofors lär barnen att simma vid att använda Gilla Vatten och Nelms Metod
I slutet på augusti var vi i Hofors för att hålla utbildning i Nelms Metod. Samtidig fick vi en genomgång av Anna och Lena av hur de har använt det de har lärt genom utbildningarna i Gilla Vatten och Nelms Metod för att utveckla skolsimningen i Hofors – för alla elever. De har nu lagat en liten text om sina erfarenheter som de delar med oss.
Hofors skolors simundervisning
Vi som jobbar med simundervisningen i Hofors kommun är Lena och Anna. Lena har jobbat länge som idrottslärare, Anna är simlärare. Vi har under årens lopp sett att det blivit svårare för många elever att lära sig simma. Under en period mötte vi många elever som var väldigt rädda för vatten. 2015 kom många nyanlända till kommunen som också var rädda för vatten och hade svårt att lära sig simma. Vi såg annonsen om Gilla vatten-kuren i tidningen Badmästaren. Vi fick åka på denna första utbildning i Halmstad, vår dåvarande rektor (som jobbat som idrottslärare) såg att vi skulle ha nytta av detta. Vi gick sedan steg 2 i Uppsala och nu senast Nelms metod i Västerås.
Den första kursen vi gick blev en riktig ögonöppnare för oss. Den upplevelsen vi fick med våra egna kroppar i vattnet gjorde att vi kunde förstå eleverna som har det svårt.
Utifrån Miltons moduler utvecklade vi övningar där vi kopplade rörelser till bilder.
Att använda bilder i simundervisningen gör att vi når även eleverna som ännu inte lärt sig svenska. Det är också ett bra hjälpmedel för elever med olika funktionsvariationer.
Hösten 2016 fick vi med oss rektorsgruppen i vårt projekt. Vi har sedan dess genomfört en Gilla vatten-kurs på 9 tillfällen a 60 minuter med alla förskoleklasser (6-åringar). Nu är det inte längre ett projekt utan våra simkurser ingår i skolan.
Vi börjar första tillfället med att gå igenom hur man gör i omklädningsrummet, hur man duschar osv. Vi introducerar en bild/övning per tillfälle. Redan vid gång 4 har eleverna 3 olika simsätt på mage att ta sig fram på. Då har vi även varit på djupt vatten och provat. Vi introducerar simglasögon vid andra tillfället, då vi sett fördelar med att de kan se hur vi rör oss i vattnet.
Bilderna gör att vi inte behöva prata så mycket. Vi kan tex göra en bana både på grunt och på djupt vatten, där eleverna tittar på bilden och kopplar det till en rörelse, ett simsätt. På så vis får vi mycket aktivitet i vattnet och det blir inte någon väntetid. Vi hinner också hjälpa de eleverna som behöver hjälp. Vi är i vattnet med eleverna hela tiden.
Våra bilder/övningar är:
Fisken
Masken
Clownen
Slimeklumpen
Tarzansim
Sköldpaddan
Grodan
Elevernas upplevelser och upptäckter med vattnet gör att vi hittar på nya övningar/bilder, nu senast Räkan.
Förutom Gilla vatten-kurserna genomför vi varje år intensivkurser där vi träffar en liten grupp elever varje dag i 2 veckor. Vi har även extra simträning upp till åk 6 med de som ännu inte nått målen.